CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday, January 20

PERKONGSIAN SC (SMART CIRCLE)

salam
ermmm
semalam ad SC....seronok,sbb da lame tertangguh atas sbb2 tertentu...
selain byak pengisian,perut pun kenyang (sampaikan blik umah terus lentok hahhahha,sori for those YM! me last night :-p)

and this is what we shared....

 RISALAH PEPERIKSAAN



Sedar tak sedar minggu peperiksaan dah mula menjengah. Tak kira buat yang baru menjejak kaki di bumi Mesir ini, mahupun yang sudah banyak menimba ilmu di sini. Jadi, apa khabar iman dan taqwa kita hari ini? Tertingkatkah seiring dengan peningkatan ilmu yang ditimba setiap saat? Makin dekatkah kita dengan Allah apabila meneliti setiap aspek tubuh manusia, sebaik-baik ciptaan-Nya? Atau semakin dalamkah kecintaan kita kepada-Nya semakin kita mendalami ilmu deeniyah itu sendiri? Jika ya, Alhamdulillah, teruskan berusaha mengejar-Nya. Jika sebaliknya, ayuh kita muhasabah kembali.

“Siapkanlah untuk menghadapi mereka kekuatan apa saja yang kamu sanggupi dan dari kuda-kuda yang ditambat untuk berperang ( yang dengan persiapan itu ) kamu menggetarkan musuh Allah, musuhmu dan orang-orang selain mereka yang kamu tidak mengetahuinya.” (Al-Anfal:60)

●●●

Orang yg cerdas adalah yg berfikir setiap kali berzikir, dan berzikir setiap kali berfikir. Dengan demikian, kalbu mereka bersih, sehingga semua ucapan yang keluar dari lidah, pasti mengandung hikmah...
Hassan Al-Basri

●●●

Di musim peperiksaan ini, sudah tentu kita berusaha sedaya upaya meletakkan usaha yang terbaik, study sepulun mungkin, kerana kita semua tahu, Allah tidak memandang natijah yang bakal kita perolehi, tetapi usaha yang kita curahkan. Maka yang paling kita harapkan pastilah segala usaha yang kita lakukan diterima sebagai amal soleh yang akan menambah timbangan mizan kita kelak. Dan semestinya amal tersebut cuba kita lakukan sebaik mungkin kerana yang melihat amalan kita itu adalah pencipta kita sendiri. Malulah kita andai kata usaha tak sehebat mana tapi mengharapkan natijah yang terlalu jauh untuk dicapai dengan usaha yang sebanyak itu.

“Maka (sebenarnya) bukan kamu yang membunuh mereka, melainkan Allah yang membunuh mereka, dan bukan engkau yang melempar ketika engkau melempar, tetapi Allah yang melempar. (Allah berbuat demikian untuk membinasakan mereka) dan untuk memberi kemenangan kepada orang-orang mukmin, dengan kemenangan yang baik. Sungguh, Allah Maha Mendengar, Maha Mengetahui.” Al-Anfal:17

Tidak dapat tidak, kita berhajatkan natijah yang baik. Dan semua yang berlaku adalah dengan izin dan susunan-Nya. Saat kita menjawab soalan peperiksaan sekali pun jawapan kita tersebut sebenarnya daripada Allah. Sebanyak mana pun kita study, dan berusaha menghafal misalnya, takkan dapat memberi apa-apa kesan kepada jawapan kita seandainya Dia tak mengizinkan ia berlaku. Kejayaan kita semua tentunya hanya dapat diperoleh dengan pertolongan Allah sahaja. Dan pertolongan Allah hanya turun kepada orang-orang rabbani yang mempunyai hubungan baik dengan-Nya.

hubungan dengan Allah + hubungan dengan manusia

Tak seharusnya kita lupakan, selain kita sibuk mencari dan mengejar Allah, hubungan dengan manusia sangat perlu dijaga. Kebiasaannya, kita berusaha menjaga hubungan dengan-Nya, tetapi hubungan sesama manusia kurang diberi perhatian sehingga menyebabkan teman-teman mungkin terasa hati dengan kita. Kadang kala, atau mungkin juga sering kali, di kala peperiksaan inilah kita akan teruji dengan pelbagai ragam dan kerenah teman sendiri. Tapi, sedarlah jika kita diuji maknanya, Dia masih sayangkan kita kerana ujian itu akan memuhasabah diri kita semula. Ujian adalah rahmat dari-Nya…

Sesungguhnya ilmu dipelajari agar dengannya seseorang bertaqwa kepada Allah. Sesungguhnya ilmu lebih diutamakan daripada yang lainnya, kerana seseorang bertaqwa kepada Allah dengannya. -Sufyan Ats-Tsauri-

“..…Pegang dengan teguh apa yang telah Kami berikan kepadamu, serta ingatlah selalu (amalkan) apa yang tersebut di dalamnya agar kamu menjadi orang-orang bertaqwa.” Al-A’raf:171

Akhir kalam, moga ilmu yang kita cari di bumi para nabi ini bukan sekadar untuk menjawab soalan peperiksaan, untuk mendapat keputusan cemerlang, untuk menggembirakan ibu ayah, untuk mencapai cita-cita, sekali pun untuk mendapat kepuasan setelah penat belajar semata-mata, tapi untuk diamalkan supaya bertambah ketaqwaan kepadanya. Sesungguhnya orang yang takut kepada Allah adalah para ulama’ (orang yang berilmu).     



Wednesday, January 19

BETTER LATE THAN NEVER

salam....


"Are those who have knowledge and those who have no knowledge alike ? Only the men of understanding are mindful"
( Quran , 39:9 )


The Prophet said "God has revealed to me, 'Whoever walks in the pursuit of knowledge I facilitate for him the way to heaven" (Hadith).  
BETTER LATE THAN NEVER hahh...
ermmm...
sekarang nyh aq bru dtang seru...
seru bukan nak kawen heh...
but seru utk belajar bahasa Arab....
lambat kan???
after da nak masuk 2 thun kat Mesir bru rase nak blaja bhsa Arab dgan cr FORMAL nye...
hermmm,sedih gak..but like i said before BETTER LATE THAN NEVER...
kat cniy,bukannye xde source langsung nak blaja,ade...dan sangat byak actually...
biase la...kite xkan appreciate something bila dye ade dekat ngan kte...kn??
nyh adalah senarai peluang yg aq pernah sia-siakan untuk blaja Bhasa Arab:
  • dalam 10 org siblings aq,8 org belaja sekolah agama dan abg and kakak ipar aq adalah guru bahasa Arab..akak aq penah belaja kat Mesir...and abg ipar aq penah blaja kat Alex nyh...TAPI AQ XREBUT PELUANG BELAJAR DGN DIORANG...:-(
  • sebelum aq dtg Mesir,pihak penaja mengadakan kursus bahasa Arab selama 3 bulan di salah sebuah resort yg best la!!!...TAPI AQ BYAK MAEN2,AQ XREBUT PELUANG BELAJAR DGN USTZ & USTZAH...:-(
  • kat cniy,byak pusat2 pengajian bahasa Arab actually....siap dgan pakej nak blaja Fushah shj @ Amiyyah shj @ Fushah + Amiyyah...TAPI AQ XREBUT PELUANG BELAJAR DI PUSAT2 PENGAJIAN TERSEBUT...:-(
rugi kan????

WARNING=jgan tiru perangai buruk dan merugikan ini...sgat rugi!!!

pdhal,byak kelebihan yg akan aq dpat klu aq blaja bahasa Arab secara bersungguh2 dri dulu:
  • klu naeq teksi,xdela tergagap nak cakap dgan pak cik teksi....n mula la tnye dorang.."ermmm,do u speak Ingilizi (English)?"
  • senior thun 5 n thun  4 ckap,Arab nyh amat berguna thun clinical year...so,xyah la gune doktor sbg translator...
  • ermm,xde la selalu kene tipu ngan pak cik Arab...sekurang-kurangnye bulih "Fight" mulut ngan dorang...
  • ermm,lagik satu...mase duk Malaysia,abg2 and akak2 aq,kawan2 suke suh aq speakin Arab nyh...so,bile dorg test aq suh ckap Arab...aq bulih ckap secara fluently..hufff...
  • but the most important thing is,Arab is the LANGUAGE OF QURAN!!!...
ermmm...
so,aq kene kuatkan semangat utk blaja bhasa Arab for my future....rabunna yusahhil...insyaAllah...GO!GO!GO!...


Tuesday, January 18

muhasabah diri

salam...
 tepat pkul 3 ptg waktu Mesir tadi
aq n alya sempat bersama-sama rakan-rakan lain untuk turut serta untuk solat jenazah di Asrama MARA...
selepas itu sebuah bas mengiringi jenazah ke Kaherah utk disemadikan..
hnya doa yg aq dapatkn kukirimkan coz aq x berpeluang utk bersama2 utk mengiringi jenazah

pilu rase hati ini....
hati aq tertanya-tanya...
adakah masa kematian aq nnti,adakah aq ramai org yg akn solat jenazah utk aq???

adakah aq dah bersedia untuk ke alam itu???
setiap org akan merasa berada dalam keranda dan liang lahad
 apakah aq sdah byak melakukan pengorbanan demi islam???
dan byak lagi persoalan....

"ya Allah,jk aq mati,matikanlah aq dalam husnul khatimah dan dlam keadaan aq sdah bertaubat kepadaMu"

Monday, January 17

Al-Fatihah...

salam wbt...

‎"Dan setiap ummat mempunyai ajal, apabila tiba ajalnya, maka tidak dapat ditundakan ataupun disegerakan walau sesaatpun" (al-'Aaraf:34)
yesterday,Alex-ians dikejutkan dgan berita pemergian seorag pelajar Thun 3,Allahyarhamah Nurul Iman Abd Halim akbat carbon monoxide poisoning....

you can click here




Iskandariah,17 Jan : Seorang pelajar akhawat, Nurul Iman binti Ab Alim telah disahkan meninggal dunia kira-kira jam 10.15 pagi tadi. Arwah yang berasal dari Kelantan pada mulanya ditemui berada dalam keadaan tidak sedarkan diri pada jam 9.15 pagi di dalam bilik air oleh 2 orang ikhwah yang mendapat panggilan kecemasan daripada ahli rumah beliau.
Anak ke 2 daripada 10 adik-beradik ini dipercayai telah masuk ke bilik air pada jam 8.00 pagi. Selepas lebih satu jam tidak keluar, ahli rumah mengesyaki sesuatu berlaku kerana tiada sahutan apabila pintu bilik air diketuk, dan kemudiannya mereka menghubungi ikhwah yang berada berdekatan. Ikhwah yang tiba ditempat kejadian lantas membawa mangsa ke Hospital Salamah apabila melihat mangsa dalam keadaan tidak sedarkan diri, dan mereka mengesyaki kemungkinan mangsa mengalami  keracunan gas yang berpunca daripada kebocoran gas yang digunakan untuk memanaskan air selepas terbau gas semasa berada dalam bilik air tersebut.
Kira-kira jam 9.45 pagi, mereka tiba di Hospital Salamah dan membawa mangsa untuk dirawat di wad kecemasan. Pengarah MARA Timur Tengah, Ustaz Isahak Othman serta pegawai tiba di hospital kira-kira 5 minit kemudian selepas dihubungi oleh ikhwah terbabit. Jam 10.15pagi, doktor yang merawat mangsa telah mengesahkan mangsa meninggal dunia akibat keracunan gas (Carbon Monoxide Poisoning). Atase Pendidikan(Khas) JPMK Iskandariah, Ustazah Zakiah binti Zaidon tiba bersama Pengerusi PERUBATAN Cawangan Iskandariah, Abdul Rahim Suhaini kira-kira jam 11.15 pagi selepas mendapat makluman.Mereka kini sedang menguruskan proses untuk mengeluarkan jenazah daripada hospital.
Arwah merupakan pelajar tahun 3 jurusan perubatan yang kini sedang menghadapi peperiksaan akhir semester berbaki 7 kertas daripada 10 dimana kertas ke-4 akan diduduki pada esok hari. Sehingga saat berita ini ditulis jenazah masih berada di hospital dan menunggu urusan untuk dikeluarkan.
Semua warga PERUBATAN Iskandariah dijemput bersama-sama ke Asrama MARA selepas maghrib hari ini untuk Majlis Bacaan Yassin dan Tahlil (solat jenazah tidak dapat dijalankan lagi kerana jenazah masih ditahan untuk bedah siasat).
Al-fatihah untuk arwah,semoga rohnya ditempatkan bersama para solihin.

last night,bacaan tahlil tlah diadakan di Asrama MARA Alex yg diketuai Pengarah MARA Timur Tengah,Ustaz Isahak Othman....
ustaz Isahak sempat menceritakan bgmana penerimaan keluarga arwah terhadap berita tergempar itu dan adakah mereka mahu datang ke Mesir untuk melihat jenazah...ayah kpada arwah berkata,"sempat atau tidak bertemu jenazah itu tdak pnting,tapi biarlah kami bertemu di syurga"...semoga Allah memberi ketabahan kepada keluarga arwah...
Jangan tertipu dengan usia muda kerana syarat mati tidak semestinya tua. Jangan terpedaya dengan tubuh badan sihat kerana syarat mati tidak semestinya sakit. 
hari ini jenazah akan disemadikan di Kaherah selepas urusan post-mortem selesai....semoga segala urusan dipermudahkanNya...semoga Allah menempatkan arwah diklangan org yg beriman,solehah dan para syuhada....ameen


read more about carbon monoxide poisoning

Carbon monoxide (sometimes referred to as CO) is a colorless, odorless gas produced by burning material containing carbon. Carbon monoxide poisoning can cause brain damage and death. You can't see it, smell it, or taste it; but carbon monoxide can kill you.
  • Carbon monoxide is the leading cause of accidental poisoning deaths in America. This odorless, tasteless, and colorless gas is known as the "Silent Killer." The Centers for Disease Control estimates that carbon monoxide poisoning claims nearly 500 lives, and causes more than 15,000 visits to hospital emergency departments annually.
  • Carbon monoxide is produced by common household appliances. When not properly ventilated, carbon monoxide emitted by these appliances can build up. See below for a list of appliances that can emit carbon monoxide.
  • Early symptoms of carbon monoxide poisoning such as headachesnausea, and fatigue, are often mistaken for the flu because the deadly gas goes undetected in a home. Prolonged exposure can lead to brain damage and even death.
Carbon monoxide is formed when organic compounds burn. The most common sources are motor vehicle exhaust, smoke from fires, engine fumes, and nonelectric heaters. Carbon monoxide poisoning is often associated with malfunctioning or obstructed exhaust systems and with suicide attempts.
Sources of carbon monoxide:
  • Gas water heaters 
  • Kerosene space heaters
  • Charcoal grills
  • Propane heaters and stoves
  • Gasoline and diesel powered generators
  • Cigarette smoke
  • Propane-fueled forklifts
  • Gasoline powered concrete saws
  • Indoor tractor pulls
  • Any boat with an engine
  • Spray paint, solvents, degreasers, and paint remover

Risks for exposure to carbon monoxide include:
  • Children riding in the back of enclosed pickup trucks (particularly high risk)
  • Industrial workers at pulp mills, steel foundries, and plants producingformaldehyde or coke (a hard grey fuel)
  • Personnel at fire scenes
  • Using heating sources or electric generators during power outages
  • Those working indoors with combustion engines or combustible gases
  • Swimming near or under the stern or swim-step of a boat with the boat engine running
  • Back drafting when a boat is operated at a high bow angle
  • Mooring next to a boat that is running a generator or engine
  • Improper boat ventilation

Carbon Monoxide Poisoning Symptoms

Exposure to carbon monoxide is most commonly accompanied by the following symptoms:
  • Nausea
  • Flu-like symptoms, fatigue
  • Shortness of breath on exertion
  • Impaired judgment
  • Confusion
  • Depression
    Perkara yang terjadi,dijadikan peringatan
    Bahawa ajal tak mengenal usia
    Bahawa ajal tak menanti keadaan..
    Agar kita sentiasa ingatkan Allah tuhan yang Maha Esa

Sunday, January 16

KALA SUBUH

salam........

hermmm...lets start with this song's lyric
Kala Subuh
HIJJAZ




Kala subuh telah bersinar 
Daku datang untuk berdoa 
Kala sang suria bersinar memancar 
Daku datang sujud dan memuja 

Hidupku pasrah kepada Mu 
Ibadahku hanya untuk Mu 
Ku sebut nama Mu Allahhu Akbar 

Ku harap pada Mu semata 
Sebelum jasad menjadi tanah 
Hapuskan segala dosa 
Disengaja atau tiada 

Tuhanku ku pohon restu Mu 
Perjuanganku hanya untuk Mu 
Kusebut nama Mu Allahhu Akbar 

Ku harap hidayah dari Mu 
Dalam menempuh jalan hidupku 
Cintaku hanya untuk Mu 
Kebahagiaan yang ku harapkan

ermm...
right now in Egypt...
still in WINTER-ATMOSPHERE...(although there's no snow)
and for sure,during this period...
SLEEP-ing is the best thing to do..
plus with a very comfort n nice saratoga(selimut tebal)....
so sodapppp....
hihiihihi..=)

but but but......
the main thing i want to say here is

DONT MISS SUBUH PRAYERS...=)

ok here is an article bout TIPS TO WAKE UP ON THE TIME DURING SUBUH



1. Tidur awal; sekitar 10 atau 11 malam supaya tidur anda mencukupi.
2. Ambil wuduk sebelum tidur.
3. Tanam azam di dalam diri untuk bangun awal.
4. Baca surah Al-Mulk, tiga Qul dan doa sebelum tidur.
5. Pasangkan niat; 'Aku nak bangun pukul sekian kerana Allah.'
6. Maafkan semua orang sebelum tidur.
7. Elakkan makan makanan berat sebelum tidur.
8. Elak diri dari melakukan maksiat sebelum tidur.
9. Gunakan jam loceng atau alarm di telefon bimbit untuk membantu anda. Pastikan ia berkualiti.
10. Minta tolong orang lain seperti ibu atau rakan untuk mengejutkan anda. Mungkin minta mereka simbahkan air atau urut ibu jari anda sekiranya masih sukar untuk bangun!

Ganjaran pahala solat Subuh mengatasi keindahan dunia sebagaimana sabda Rasulullah S.A.W. lebih-lebih lagi apabila dilakukan secara berjemaah :
"Berilah khabar gembira kepada orang-orang yang berjalan ke masjid-masjid di waktu gelap bahawa dia akan mendapat cahaya yang sempurna di Akhirat kelak." (Hadith riwayat Abu Daud dan Tirmidzi)
Jagalah solat Subuh kerana ia menggerunkan kaum kafir kerana kesatuan kita dan menjadi lambang kekuatan kita umat Islam.
Rasulullah S.A.W. mendoakan umatnya yang bergegas dalam melaksanakan solat Subuh, sebagaimana disebutkan dalam hadis:
"Ya Allah, berkatilah umatku selama mereka suka bangun subuh (iaitu mengerjakannya)." (Hadis riwayat Tirmidzi, Abu Daud, Ahmad dan Ibnu Majah)
Sabda Rasulullah S.A.W. :
"Seseorang mukmin yang mengerjakan solat Subuh selama 40 hari secara berjemaah, akan diberi oleh Allah S.W.T. dengan dua kebebasan, iaitu :
1) dibebaskan daripada api neraka
2) dibebaskan daripada nifaq (sifat munafik)"
Diriwayatkan daripada Muslim daripada Uthman bin Affan berkata, Rasulullah S.A.W. bersabda yang maksudnya:
"Barang siapa yang solat Isyak berjemaah maka seolah-olah dia telah solat setengah malam, barang siapa solat Subuh berjemaah, maka seolah-olah dia telah melaksanakan solat malam satu malam penuh." (Hadis riwayat Muslim)
so,we must fight with SATANS taw.....dont malas-malas...
ATTENTION=for those yg pernah tertinggal subuh tnpa sengja,gntilah solat anda yg tertggl itu...semoga Allah terima.....insyaAllah

Friday, January 14

HAVE A BLAST!!!!

salam....

"happy bday to u,happy bday to u..
happy bday to___,happy bday to u.."


ermmm

i dedicate this entry for those yg telah,sedang @ bakal celebratin their birthdays...
uhhh....ok...
in Islam,mjlis smbutan hari lahir adlh harus selgi mn xde prkara2 haram;

  • pergaulan bbs lelaki n pompuan
  • pembaziran
  • arak
  • hburan yg melampau
DOA
Ya Allah,wahai Tuhan Yg Maha Mendengar,berkatilah sisa umur kami. jadikanlah umur yg tersisa ini membawa kebaikan bg org tua kami,keluarga kami,dan bg sekalian umat Islam
Ya Allah,ampunilah segala kelalaian kami. Ya Allah,jadikanlah hari ini hari keampunan bg sgala dosa kami.Hari yg Engkau gntikan sgala kglapan kpada nur cahaya di hati kami. 


syukurlah dgan nikmat USIA yg Allah kurniakan....